onsdag 10 maj 2017

Söndagsvandring i bergen

Så har jag då gjort bergsvandringen jag nämnde om i förra inlägget. Vi började i söndags klockan 05:30, en grupp entusiastiska ungdomar och så jag! ;) Kände dock att jag absolut med råge höll jämna steg med de andra så jag kände mig nästan jämnårig med 20-åringarna…

Planen var att först gå upp till några antenner en bit upp i bergen och därefter fortsätta vidare till en bergstopp på cirka 4300 meters höjd. Solen sken och tyvärr föll jag till föga vad gäller solkräm… Är inte så förtjust i att kladda med krämer så jag tog lite solskydd på näsan och öronen och tänkte i min enfald att det skulle räcka. Efter att ha kommit hem på kvällen insåg jag att så inte var fallet. Jag hade en typisk alp-bränna, med ett rött ansikte och nacke och resten av kroppen vit… Nåja, man lär sig av sina misstag, så nästa gång blir det solkrämskladd, det kan jag lova!

Att vandra på den här höjden känns helt klart! Särskilt i de branta partierna blev det ordentligt flåsigt. Efter ett par timmar stannade vi och åt vår medhavda frukost med en vidunderlig utsikt. Därefter fortsatte vi vidare mot målet. Vi passerade en liten by med klassiska lerhus och en lite förundrad lokalbefolkning som lite tveksamt undrade ”varför”, när vi sade att vi skulle till toppen bara för att…

Merparten av vandringen var just en vandring, men det blev även lite klättring där man fick häva sig upp på lite klippor. Med ett antal hundra meter nedanför sig, så gällde det att hålla i sig!

Väl uppe så bjöds det på pannkakor av den tyske killen som bjöd med mig på vandringen då det var hans födelsedag. Pannkakor med nutella har nog aldrig smakat så gott! Efter en stunds njutning i solen så bar det av nedåt igen. Vi gick i och för sig först utmed en bergskam och kom faktiskt ytterligare några meter högre. Enligt GPS:en landade vi på 4307 meter över havet som högst. Vi valde att ta en annan väg ner mot ” el Panamericano ”, som den stora vägen kallas. Omväxlande stigar, småvägar och inga vägar alls ledde oss till slut ner dit. Väl där väntade vi in en taxi som fick köra oss de 35 km vi hade kvar hem. Vi hade då avverkat cirka 15 km stigning och 5 km nedfärd så 35 km promenad utmed en stor väg tyckte vi kändes onödigt.

Väl hemma blev det dusch och vila innan det blev en delikat födelsedagsmiddag hos mina nyfunna vänner.

Att jag sedan sov gott är en underdrift!

Vacker blomma utmed vägen.

Vass men fin.

Beundran av utsikten.

Antennerna som var första delmålet.

Kanske nästa mål?

Härlig natur.

Läcker skog.

Ännu mer berg.

Svårt att låta bli att ta kort...

Vägar utmed berget.

Anderna levererar.

Pannkakor med nutella! :)

Nedfärd.

Fortsatt nedfärd.

I väntan på taxin.

4 kommentarer:

1. Vilken härlig vandring det verkar ha varit och vilka fina bilder. Det är tur att du är så vältränad, annars hade du nog haft det jobbigt med träningsvärk efteråt. Ser fram emot nästa inlägg. Kramar från Thomas och Cina

SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Kul att ni läser! Kram i retur, Mattias

Radera
  2. Lotte Claesson13 maj 2017 kl. 19:31

Är äntligen på semester i Kroatien! Nu är veckan dock,sittar på Slits lilla internationala airport. Gjorde en utflykt till Krka national park..har aldrig sett så många vattenfall av krystalklart vatten! Vimlade av fiskar, fjärilar, grodar o växter.helt underbart. Hittade en förstklassig lokal restaurang i Brela, massor av färsk seafood mm mm. Njöt i fulla drag fast havet var lite för kallt även för danska...cyklopen o snorkeln kom inte till användning. Men badade gjorde jag i alla fall...mycket klart turkost hav. Oemotståndligt. Glömde dock badskorna på rummet! Älskar att snorkla!! Tack för de fina kort! Klarar nog inte att bifoga några! Ska köra till Lindesberg när vi kommer fram vid midnatt, hinnar inte hem till Mora..ska jobbet på måndag! Ha det gott, super Mattias! Vh Lotte

SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt det låter. Njut vidare! :)