fredag 19 november 2010

Panama

Hejsan!
Vi har nu återhämtat oss efter vår resa till Panama förra helgen som vi behövde göra för att förlänga våra turistvisum. Det var minst sagt en annorlunda resa och egentligen alldeles för kort tid.
Vi startade vår färd från skolan klockan 05.00 på fredagsmorgonen och var framme på ön, Bocas del Toro klockan 14.30. Resan dit med vår stora buss (42 personer från skolan) gick relativt smidigt och det var intressant att ta sig över gränsen till Panama som bestod av en bro gjord av järnbalkar och brädor. Vi var alla tvungna att över bron och det var jag glad över för jag skulle inte vilja sitta i bussen när den åkte över. När vi gick över bron var det stora hål efter brädor som lossnat och under kunde man se hur balkarna nästan rostat sönder. Vår reseledare hade innan talat om för oss att vi måste hålla våra barn i handen och nu förstod vi. De skulle lätt kunna falla igenom dessa hål! Vi såg små skolbarn som gick över bron alldeles själva, jag undrar om eller hur ofta något barn ramlat ner i floden under.

Costa Rica är känt för att ha dyra priser och nu kunde vi verkligen jämföra. Direkt efter gränsen fanns det massvis med affärer med allt möjligt i och betydligt billigare. För att ni ska få ett hum om prisskillnaderna så får ni här ett exempel, en coca cola i Costa Rica kostar på en restaurang 20 kronor och i Panama 7 kronor, något att tänka på om man vill åka på semester. När vi kom fram till hamnen väntade två båtar som tog oss till ön, den resan var oförglömlig!! Resan vi gjorde tidigare till Tortugero med bl.a. båtutflykter, gjordes utan att vi hade på oss flytvästar. Denna resa var annorlunda de började med att säga: ”sätt på er flytvästarna” och min första tanke var då, "oj vad de är försiktiga av sig!" Men efter att ha kommit ut på öppet vatten där det blåste en hel del, vågorna blev höga och chauffören inte saktade ned, började jag istället att fundera på hur vi skulle göra om båten välte. Av varje våg som slog i båtens golv kändes det som om golvet skulle ge vika och det knakade och brakade varje gång. Resan tog ca: 40 minuter.

Väl framme checkade vi in på våra hotellrum och tog oss ned till poolen för ett bad. Sedan gick vi till stranden och njöt, det var varmt och mycket fuktigt. Vi bestämde senare den kvällen att vi skulle ta tillfället i akt och åka på en båtutflykt morgonen efter till olika ställen. Vi hade hört från folk som varit här tidigare att det var fantastiskt vacker och trevligt. 1. Titta på delfiner, 2. Titta på stora sjöstjärnor, 3. Snorkla och 4. Bada.

Just den dagen var det molnigt och efter ett tag började regna och blåsa kalla vindar. Miriam var ledsen och frös så efter att ha gjort de tre första (vi såg inga delfiner) fick de släppa av Elias, Miriam, Ellen och mig vid ön där hotellet var innan resten av gänget åkte för att bada. Vattnet var varmare än luften, så de andra tyckte det var ok. Vi kunde iallafall föreställa oss hur det skulle se ut att få vara där när de var strålande sol. Morgonen efter bar det iväg hem igen men vi hann och kom ihåg att fira fars dag först.

Vi fick se ett annat land och vi fick nya stämplar i våra pass som var orsaken till att vi åkte dit och det känns skönt!

Ta vara på er!

Kram Gabriella

14 kommentarer:

1. Nice pics! You have a very nice blog! Keep up the good work! ~Matt and Ellen

SvaraRadera
  2. Thanks so much for writing such a nice blog...and including my parents. hehe. You really made the trip sound so docile even in talking about the boat cracking. We (Brandon, Desi and I) all looked/read your blog as we skyped. Blessings!
    Kelly for Brandon and Desi too.

3. You are more than welcome!!

It really was a nice trip, mostly because of the company...:)
    Thanks for your snailmail, Kelly. We appreciate it and will try to get back to you soon.
    Hope to see you in January!
    Take care!
    G+M+S+E+M

SvaraRadera
  4. Vilken resa, med båtfärd och ranglig bro :O Stackars barn som går över själva :(

Så skönt att allt avlöpte bra.

Här är det snö och -5 grader, burrr ;-)

Hälsningar från Fia, TIVA
    www.vickulas.se

SvaraRadera
  5. Hejsan tack för er blogg det är kul att följa hur ni har det. USÖ står kvar i 10 gradig kyla och snöfall
    Massor av hälsningar från nattugglorna på avd 29 genom Ann-Britt och Inger

6. Cathrine Gustavsson29 november 2010 kl. 19:58

Hej!
    Skillnaden är verkligen total mellan ert snorklande och vårt snöskottande! Kylan verkar hålla i sig flera dagar till. I helgen har det varit futsalcup i Lillåhallen. Vårt lag bjöd på många målrika, tuffa matcher. Kul att kolla. Föräldrar och barn har fixat kiosken och sekretariatet galant.
    Må så gott alla! Fr fam Gustavsson genom mamma Cathrine

7. Hej på Er

Hampus i IB var över o käkade i afton och då slank vi in på er fantastiska blogg. Vilka upplevelser ni får vara med om och vilken livsresa. Jag förstår verkligen att ni trivs trots alla strapatser. Intressant med barnens språkutveckling också vi skrattade gott åt exemplen på svengelskan. Här har vintern kommit och tagit ett grepp om Örebro. 10 minusgrader o lite blåsigt så nu är det långkalsingar på. Vi har i veckan haft laparoskopikurs med nöjda deltagare och i morgan startar datajournaleländet. Viktor har gjort ett heroiskt arbete och tillsammans med Daniel försök informera oss så att starten ska bli uthärdlig. Jag jobbar nog vidare med mina fusklappar. Pia verkar trivas bra i Umeå och Anton väntar på besked om USA studierna vilket beräknas bli klart i april . Tills dess kommer han jobba lite på tolkskolan iUppsala. Julfirandet blir i Örebro o Småland och v 4 bär det av med Olympus till Japan. Det ska blir riktigt spännande. Gratis resa och dom behöver någon kliniker som kan ge goda råd. Passar mig utmärkt. Var lite orolig för att behöva föreläsa för en massa utlänningar men Olympus ledningen gav lugande besked på den fronten. Allt annars som vanligt här i Svedala.
    Sköt om er! När man ser alla era fina kort som kan man inte annat än förundras över er fina familj och den livsresa ni gör.
    Krama alla barn från mig

LG

8. Hej Fia!
    Emellanåt kan vi faktiskt sakna kylan... Kändes lite märkligt att sitta i shorts och tända första ljuset i advent...

Ha det gott!
    Egberths

9. Hej på er nattugglor!

Kul att höra av er! Hoppas att jourerna fortfarande kommer upp och hälsar på er framåt nattakröken! Måste säga att en av de saker jag saknar med jobbet är det trevliga samarbetet med bl.a. er i nattpersonalen! Ha det riktigt gott!
    Mattias

SvaraRadera
  10. Hej alla Gustavssons!
    Kul med futsalscupen! Skönt att allt praktiskt gick i lås. Samuel har i spanskaläxa att berätta om sin fotbollströja, så då kommer Lillåns FK med på ett hörn även i Costa Rica.
    Ha en bra vecka!
    Egberths x 5

11. Hej LG!

Tack för inlägget! Låter spännande med Japan. Ser fram emot reserapporten! Lycka till med datajournaleländet... Just det är väl en av de saker som jag inte saknar ifrån USÖ. Jag räknar dock kallt med att allt är i ordning när vi kommer tillbaka om några år...Inarbetat och klart...;)

Kramarna är vidarebefordrade till barnen!
    Vi hörs!
    Mattias mfl

12. Hej
    Jag gick på den rangliga bron för några år sen, var onekligen lite spännande:) Får ni semestertillfälle och vill lite längre bort kan jag varmt rekommendera Little Corn Island som ligger utanför Nicaraguas kust, bästa stället i Centralamerika tycker jag:)

Och ang LG:s kommentar, tänk så olika man kan se på saker och ting, jag dansar en liten glädjedans idag eftersom även kirurgen har börjat med datorjournalen...

Hälsningar från Jonna/dietisten (och ett stort fan av Centralamerika)

SvaraRadera
  13. Hej och tack för kommentaren, Jonna!
    Kan bli tight om tid för Nicaragua denna gáng, men kanske nästa...:)

Jag kanske ska ta och omformulera mig om datajournalen! Jag är i själva verket FÖR en datajournal, och jag tror dessutom att det är oundvikligt. Vad jag tycker är besvärligt dock, är prematura varianter som inte fungerar. Dá blir det plötsligt ett elände... Mycket kan ju ha hänt sedan jag lämnade USÖ, sá jag hoppas att det gár bra för er nu!!